RYGGSKOTT

Ryggskott drabbar tyvärr många varje år oavsett ålder. Oftast kommer det plötsligt med intensiva smärtor men kan också upplevas som gradvis smärta och stelhet. Du kan känna dig väldigt begränsad eller smärtan blir värre vid vissa rörelser, t.ex. när du böjer dig framåt eller ska stå upp från sittande.

Vi som kiropraktorer kommer att hjälpa dig att få reda på orsaken, förkorta sjukdomstiden och förebygga att du får ryggskott igen.

Vad är ryggskott?

Ryggskott innebär att man successivt eller helt utan anledning känner av mycket smärta i ryggen. Ryggskott är kroppens försvar vid överbelastning när den tror att det finns risk för en större skada.

Ryggskott kan drabba alla, oavsett ålder och kön. Till och med 8 av 10 personer drabbas av ryggskott någon gång i livet.

Vad beror ryggskott på?

Det finns flertal olika saker ryggskott kan bero på, men i flesta fall beror det på att nedre delen av ryggen hamnar i ett utsatt läge där det blir en överbelastning. Ett diskbråck, kotförskjutning, slitning i disk eller överbelastad led/muskel kan också vara orsaker till ryggskott.

Du behöver inte lyfta jättetungt för att drabbas av ryggskott. Det kan vara så lite som att ta upp kläder från golvet, sätta i diskmaskinen eller ställa sig upp från soffan.

Om någon led i kroppen rör sig inte som den ska, d.v.s. låser sig och blir stel, börjar kroppen att kompensera och ta ut rörelsen någon annanstans. Det blir då för mycket belastning för den led att ta ut all rörelse och kan i sin tur leda till en skada.

Symptom vid ryggskott?

Symptomen för ryggskott kan vara väldigt olika från person till person.

Man kan t.ex. känna av

• Smärta eller stelhet i ryggen.

• Huggande smärta vid vissa rörelser som att böja sig framåt eller ställa sig upp.

• strålningar ner i rumpan/lår

• Krampar i ryggmuskulaturen

• Svårt att böja och vrida kroppen

• Smärta vid vila eller sömn

Om du känner av några av dessa symptom kontakta oss och vi hjälper dig att ta reda på orsaken och bli besvärsfri.

Behandling vid ryggskott?

Vid flesta fall kan ryggskott gå över av sig själv men det kan ta allt från några dagar upp till några månader att bli bättre. Det finns ingen anledning till att du ska behöva ha smärta i så lång tid och därför finns kiropraktorer för att hjälpa dig.

En kiropraktor kommer att undersöka ryggen och hitta var låsningen/rörelseinskränkningen sitter. Även om du har smärta i bäckenet kan låsningen sitta högre upp i ryggen eller tvärtom. Med en kiropraktisk behandling återställs ledens normala rörelseförmåga, nervsystemets funktion förbättras samt musklernas spänningstillstånd. Det är svårt att svara på hur många behandlingar behövs vid ett ryggskott. Det beror på vilket sikt kroppen befinner sig i. Kom till oss på Kiropraktik STHLM för att ta reda på hur du kan bli bättre.

©2018 by Kiropraktik STHLM.